Hvis du har en hjemmeside, så ved du alt om, at det kan være ganske svært at blive fundet på en af de store søgemaskiner. Uindviede ville måske ikke mene, at det skulle være så svært. Har man en hjemmeside, der omhandler et bestemt tema, så kommer den vel frem, når diverse brugere søger på emnet på en søgemaskine. Eller det er der i hvert fald mange, som tror. Virkeligheden er en ganske anden og en god organisk placering på f.eks. googles søgenetværk, kræver både dedikation og hårdt arbejde.
Arbejdshandskerne på eller pengepungen frem?
Det hårde arbejde man gør sig for at få ens hjemmeside til at rangere højt på søgeresultaterne, kaldes for søgemaskineoptimering. I den forbindelse skelner man rent fagligt mellem to termer, der som sådan egentlig har det samme formål, men som bruger to forskellige metoder for at nå frem til resultatet. Der findes nemlig både SEO og SEM, der begge er arbejdsmetoder til at gøre sin hjemmeside lettere at finde. Forskellen ligger blot i, at SEO er rent teknisk arbejde, mens SEM er en måde at betale sig til en højere popularitet. SEM dækker nemlig over det, at man bruger købte annoncer til at reklamere for sin egen side og dermed få den til at rangere højere. SEO derimod er alt det tekniske, man kan indskrive på både sin hjemmesides frontend og inde bagved i indstillingerne, som så hjælper søgemaskinerne til at validere ens hjemmeside som en god en af slagsen, der er værd at rangere højt i søgeresultaterne. Hvilken metode der fungerer bedst, varierer en smule fra sag til sag og man bør derfor ikke lægge sig fast på én fast favoritmetode. Det kan derimod være en god idé at vurdere sine cases hen ad vejen for at beslutte, om det ville give bedst resultat med SEO-arbejde eller en SEM-investering.
Linkbuilding hjælper på en høj rangering
En af den slags søgemaskineoptimeringer, som man kan foretage sig, er at benytte såkaldt linkbuilding. I alt sin enkelthed går det ud på, at jo flere relevante hjemmesider der linker tilbage til ens egen side, jo højere bliver man rangeret i søgemaskinernes resultater. Her er det dog bestemt værd at understrege, at et enkelt link fra en rigtig god, populær og velanset hjemmeside tæller langt højere i regnskabet end 50 links fra små, ufærdige sider. Det gælder derfor om at vælge sine samarbejdspartnere klogt, når man begynder at samarbejde med andre aktører omkring links. Er man ny i branchen, kan det være en god idé at købe en Linkbuilding pakke til at begynde med. På den måde får man f.eks. 10 links fra troværdige sider, som alle peger tilbage på ens egen hjemmeside. For lettere at forstå meningen med det, så kan disse links nærmest beskrives som små virtuelle anbefalinger. Forstået på den måde at andre hjemmesider anbefaler din hjemmeside til søgemaskinen, der så finder dig endnu mere interessant. En god samlet pakke kan hjælpe dig med at komme i gang og blive fortrolig med metoden.